3.5 mm jack voor 500 zonder blue and me:)

Alle onderwerpen m.b.t. Blue&Me, GSM, caraudio, multimedia etc.

3.5 mm jack voor 500 zonder blue and me:)

Berichtdoor pepiat » 14 nov 2010, 13:30

eindelijk ik heb het gevonden! en tot nu to niet op de 500forum gevonden...

en dit wil ik graag met jullie delen:)

in mijn fiat 500 eco zit geen blue&me maar ik wou toch een kabeltje hebben om muziek via de radio te laten afspelen.

ik kan natuurlijk een iphone kabel voor 130 euro kopen (met installatie 230!) maar omdat ik dit iets te duur vind en ik niet meteen vast wil zitten aan een iphone (stel ik koop iets anders) en niet een fm transmitter wil gebruiken ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing.

nu heb ik een pdf gevonden met een volledige beschrijving hoe je het moet aansluiten. (helaas Italiaans) die gebruik maakt van een kabeltje die je gewoon achterin je radio kan pluggen voor 30 euro (ik heb ze ook nog voor 15 euro gezien) het mooie er van is dat je gewoon alles kan aansluiten met een 3.5 mm plug (de koptelefoon aansluiting)

ik heb het kabeltje besteld en wanneer deze er is ga ik kijken of het echt werkt. (schijnt niet bij alle modellen te werken) maar ik vind het de moeite waard om het toch te proberen.

als er mensen zijn die dit ook intressant vinden kan ik de link versturen of de pdf verzenden.

groet pepiat!
pepiat

Re: 3.5 mm jack voor 500 zonder blue and me:)

Berichtdoor Captain Chaos » 14 nov 2010, 16:43

Dat verloopkabeltje komt natuurlijk achterop je radio in de 'niet ISO' stekker?
Daar zitten de 3 pennetjes van de auxillary ingang. (L, R en GND)
Afbeelding
2011 TA Sport, BN wit, Xe, E-dak, CC, 420-ers, verlaagd, verbreed
1970 500F met niets van dat (behalve wit dan)
Captain Chaos

Berichtdoor pepiat » 14 nov 2010, 18:32

Dat klopt. Alleen ik heb de gele stekkerblok variant besteld ipv 3 pinnetjes :)
pepiat

Berichtdoor Gerard » 16 nov 2010, 15:00

:?: en werkt het al?

ben zeer benieuwd!

:|
Fiat 500 POP Bossa Nova White Dual logic Start & Stop Airco . . . en een lol dat ik heb!
Gerard

Berichtdoor pepiat » 17 nov 2010, 20:47

@gerard

ik heb het kabeltje nog niet binnen maar in het weekend ga ik het uitproberen. ben zelf ook erg benieuwd:) geen zorgen ik laat het weten
pepiat

Berichtdoor Gerard » 18 nov 2010, 10:55

pepiat schreef:@gerard

ik heb het kabeltje nog niet binnen maar in het weekend ga ik het uitproberen. ben zelf ook erg benieuwd:) geen zorgen ik laat het weten

Top!

;)
Fiat 500 POP Bossa Nova White Dual logic Start & Stop Airco . . . en een lol dat ik heb!
Gerard

Berichtdoor pepiat » 21 nov 2010, 18:43

Helaas is het nog niet gelukt. Alles gedaan maar op de een of andere manier lukt het mij niet om de radio naar de aux te krijgen. 2keer kort drukken werkt niet.... Iemand enig idee hoe ik mij radio wel er kan naar toe zetten om op aux stand komen?
pepiat

Berichtdoor pepiat » 21 nov 2010, 18:45

Nog een klein vraagje op welke manier verwijder ik het grote stekkerblokje? Alvast bedankt en ik ga na het eten het nog eens proberen :)
pepiat

Berichtdoor pepiat » 23 nov 2010, 01:27

helaas zondag was het nog steeds niet gelukt.. wel heel raar want op verschillende sites zie ik dat het wel mogelijk is en heeft niemand er problemen mee... ik denk zelf dat het aan het kabeltje ligt.. op sommige foto's zie ik namelijk dat er meer kabels in het blokje worden gebruikt (ik heb er 3 links rechts en aarde) wellicht moet er een draadje bij die er voor zorgt dat de radio weet dat er een aux apparaat is aangesloten. of ik heb gewoon niet het goede model blokje (paste wel perfect)

ik ga er verder mee prutsen en ik hou jullie op de hoogte..
pepiat

Berichtdoor koen » 23 nov 2010, 10:05

bij mijn lancia moet er een zgn 'brug' in de stekker ( onderlinge doorverbinding van 2 pooltjes ) , vind je daar niets over in de pdf-jes ??
alleen als die brug erin zit wordt de AUX-functie geactiveerd
1.2 Lounge Breakbeat Grey
koen

Berichtdoor pepiat » 23 nov 2010, 10:27

hoi koen wat bedoel je precies hoe ziet die brug eruit? heb je misschien een voorbeeld?

ik heb een pdf bestand er van maar die kan ik niet op de website zetten dus hier de link van de italliaan http://picasaweb.google.com/ale.zanna/I ... tNuova500#

ps dit zijn alleen de foto's

alvast bedankt

pepiat
pepiat

Berichtdoor koen » 23 nov 2010, 15:09

bij de lancia komt de AUX-aansluiting in plaats van de aansluiting van de CD-wisselaar in het blauwe gedeelte van de 3-kleurenstekker aan de achterzijde van de radio

de 3-kleuren stekker ( iso ) :

Afbeelding

het blauwe gedeelte wordt dan vervangen door onderstaande stekker ...
om de AUX-functie in de radio te activeren moet er een zgn 'brug' in de stekker gemaakt worden, zie afbeeldingen ( de blauwe draad )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De AUX-functie komt dan in het rijtje van de SRC-functie te staan ( knop rechts op je stuur )

Bij de 500 is het wat anders hoewel de 'lege plek' exact overeenkomt met de structuur van zo'n 3-kleurenstekker , maar dan komt de input kennelijk in het gele gedeelte van de stekker

Wel valt op dat er in de plaatjes in jouw 'link' in het bewuste snoertje veel meer draden zitten dan strikt nodig lijken te zijn, misschien dat er in het zwarte omhulsel toch stiekem een dergelijke brug zit, maar daar wordt in deze fotoserie geen aandacht aan besteed ...

Afbeelding

dus OF ook een dergelijk snoertje zien te vinden OF een beter schema van de bedrading die uit de gele stekker komt

EDIT :

als je niet bang bent voor een experimentje ( wel op eigen risico !! :shock: ) zou je het volgende kunnen proberen :

op een ander plaatje uit jouw link zie de pooltjes in de gele stekker zitten :

Afbeelding

als je die stekker vergelijkt met jouw eenvoudige stekker met 3 draden zie je dus 2 extra pooltjes, op die positie zou je de 'brug' kunnen aanbrengen

Bij de lancia lybra werkt dit prima, maar natuurlijk kan ik niet garanderen dat het op de radio van de 500 ook werkt

succes !
1.2 Lounge Breakbeat Grey
koen

Berichtdoor pepiat » 24 nov 2010, 01:08

WOW thanks voor de uitleg :) zo te zien ben jij een expert op het gebied van aux en iso's

ik ga het zeker even proberen nogmaals bedankt voor de goeie uitleg. ik had het gele blokje gekocht omdat ik blauw en groen niet in de fiat 500 zag zitten maar vooral de overbrugging zou een logische verklaring zijn dat het niet werkt want alles past perfect en inderdaad er zaten meer draden inhet kabeltje bij de foto's dan dat ik bij mijn kabeltje had..

ik ga er meteen weer in het weekend aan het werk mee en kijken of het dan wel lukt:) ik hou je op de hoogte :)
pepiat

Berichtdoor pepiat » 17 feb 2011, 21:20

Hoi allemaal het heeft erg lang geduurd en ik heb van alles geprobeerd om het werkende te krijgen. blauwe iso gele iso stekker maar niks..

Toen ben ik maar naar een audioshop gegaan en die kregen het zelfs ook niet voor elkaar ondanks alle tips. uiteindelijk de fiat dealer gevraag en toen kreeg ik eindelijk het antwoord! de radio van de fiat 500 is beveiligd(nieuwe versie) en waarom? waarschijnlijk omdat er meer mensen waren die het kabeltje van de iphone toch iets te duur vinden..... :(

nu zit ik wel met een probleem ik kan gewoon het kabeltje kopen wat bij de fiat hoort maar zoals jullie al hadden gelezen wou ik niet graag vastzitten aan alleen een iphone(wellicht dat de nieuwe versie(iphone5) straks niet meer werkt) of dat ik een ander toestel wil.

maar nu...of ik koop een andere radio met alle functies voor 150 of een kabel voor 135 (235 incl. installeren bij de fiat dealer) of ik koop er 1 bij de auto audioshop voor 100 euro... installatie kosten 185.......

zijn er nog mede fiat 500 eigenaren die al wisten dat de radio is beveiligd?
pepiat

Berichtdoor elmano » 21 feb 2011, 18:36

pepiat schreef:zijn er nog mede fiat 500 eigenaren die al wisten dat de radio is beveiligd?

Ik wist niet dat het door een beveiliging kwam maar ik ben er eveneens vorige week achter gekomen dat het kabeltje met de gele stekker geen oplossing is voor een pop. Hij past inderdaad gewoon achterin de radio maar het lukt niet om de AUX-functie te benaderen. De dealer had er geen verklaring voor maar had het kabeltje volgens mij ook nog nooit gezien.
elmano

Berichtdoor pepiat » 22 feb 2011, 23:22

ik denk dat de meeste dealers er van uit gaan dat je voor 135 euro een orginele fiat kabel koopt. daar zit het kastje namelijk bij dat toegang geeft aan de radio om het geluid uit de aus te versturen...

ik vond het ook erg jammer.. maar tegen mij werd gezegd door een fiat dealer dat het gewoon beveiligd is.. schijnt ook op andere auto merken zo te zijn..
pepiat

Keer terug naar Blue&Me, GSM, caraudio, multimedia etc.